fbpx

Zima to pora roku, która zmusza nas do specjalnej ochrony skóry twarzy, rąk i stóp, ponieważ są one najbardziej narażone na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych. Udowodnione jest, że nasz organizm lepiej reaguje, kiedy na dworze jest ciepło, a nie zimno. Jest to związane z większą ilością receptorów ciepła niż zimna na  naszym ciele.

Podczas mrozu, ciągłej zmiany temperatur, śniegu, wiatru, oddziaływania promieniowania ultrafioletowego, a nawet zimowego słońca nasza skóra wymaga specjalnej ochrony. O tym w jaki sposób powinniśmy chronić nasza skórę zimą oraz jak powinniśmy się odżywiać dowiecie się z tego artykułu. Warto zwrócić na to uwagę, bo dzięki temu nasza skóra będzie promienna podczas zimowych spacerów i gotowa na pierwsze, wiosenne promienie słońca.

Jak chronić skórę podczas mrozu?

Skóra reaguje na zimno skurczem naczyń krwionośnych i mięśni przywłośnych – pojawia się tzw. gęsia skórka, włosy są nastroszone, a gruczoły łojowe opróżniają się, dzięki czemu skóra sama się natłuszcza. Jest to jej naturalny mechanizm obronny.

Dotychczas uważano, że zimną powinno używać się tylko kremów tłustych. Obecnie zaleca się używanie ich tylko osobom, które uprawiają sporty zimowe i w czasie bardzo dużych mrozów. Powłoka kremu tłustego może bowiem powodować wiele niekorzystnych reakcji, takich jak:

  • zaburzenia mechanizmów obronnych skóry
  • utrudnianie naturalnej wymiany ciepła
  • rozszerzanie się naczyń krwionośnych
  • utrudnianie parowania

Jeżeli korzystamy z kosmetyków zalecanych przy uprawianiu sportów zimowych, to należy je nałożyć tuż przed wyjściem na dwór i natychmiast po powrocie zmyć, aby nie narażać skóry na nadmierne rozgrzanie.

Jeśli mróz nie jest silny, naturalną powłokę hydrofilną wzmacnia się za pomocą emulsji, dzięki czemu nie następuje zakłócenie fizjologicznych funkcji skóry. Emulsja pomaga odbudować płaszcz lipidowy i zapewnia skórze odpowiednie nawilżenie do pielęgnacji. Zimą warto kupić również natłuszczający sztyft, który zabezpieczy usta przed pierzchnięciem i pękaniem.

Wrażliwa skóra na twarzy podczas zimy nie jest chroniona odzieżą i narażona jest na działanie czynników atmosferycznych. Na mrozie nasza skóra musi wytworzyć więcej ciepła, by zachować właściwą temperaturę. Ważne jest, aby zwracać szczególna uwagę na ochronę naszej skóry na buzi, gdy temperatura spada poniżej 10 stopni C, gdyż nawet przy takiej temperaturze może dojść do odmrożenia. Zaczerwienie skóry, uczucie zimna i pojawiająca się nadwrażliwość na dotyk mogą być jego objawami. Czasami mogą wystąpić również niebieskawe plamy, a także charakterystyczne pajączki, które są wynikiem pękających naczynek krwionośnych.

Pod wpływem mrozu skóra intensywnie wysycha (tak jak na słońcu), dlatego krem do pielęgnacji cery w zimie powinien zawierać NMF, ceramidy, które powodują uszczelnianie naskórka i ograniczenia parowania oraz masło shea, które silnie natłuszcza i wygładza skórę, a także ma działanie promieniochronne. Ochronę skóry przed mrozem w zimie można wspomóc pudrem sypkim z jedwabnymi proteinami.

Zimą do ochrony cery, poza tłustymi kremami, zaleca się też lipożele (specjalne kremy ochronne przed mrozem) z wysoka zawartością tłuszczu oraz kremy zawierające wazelinę ponieważ zapobiegają one przyleganiu płatków śniegu do skóry. Kremy te, podobnie jak kremy tłuste, należy zmyć w ciepłym pomieszczeniu i powrócić do stałej pielęgnacji skóry.

 

Jak zimą pielęgnować skórę w domowych warunkach?

Pielęgnując skórę zimą w domowych warunkach przede wszystkim powinniśmy pamiętać o jej natłuszczaniu. Kremy, balsamy czy mleczka do ciała, które stosujemy, powinny zawierać glicerynę, mocznik czy kwas mlekowy, ponieważ pozostawiają naszą skórę intensywnie nawilżoną.

Pielęgnacja skóry zimą Wskazane jest aby osoby, które mają suchą skórę, brały prysznic tylko w letniej wodzie. Natomiast jeśli ktoś lubi kąpiel w wannie wskazane jest aby dodać trochę oliwki czy olejków. Doskonałym sposobem na nawilżenie i zregenerowanie naszej skóry jest przygotowanie kąpieli z dodatkiem miodu, oliwy i mleka. Po takiej kąpieli będzie ona jędrna, nawilżona i bardzo przyjemna w dotyku.

Podczas snu regeneruje się nasz organizm, a tym samym także nasza skóra. Zanim zimą położymy się spać, podczas wieczornej toalety warto zadbać i wzmocnić ją. Nałóżmy na skórę krem nawilżający, który ochroni ją przed przesuszeniem, jak i odżywczy, który zniweluje szkodliwe działanie mrozu. Taką kurację najlepiej stosować co drugi dzień.

Do pielęgnacji ust zimą warto kupić natłuszczający sztyft, który zabezpieczy je przed pierzchnięciem i pękaniem. Pamiętajmy również, aby podczas zimowych spacerów nie oblizywać ust, gdyż powoduje to najpierw nawilżenie naskórka, a potem jego wyschnięcie pod wpływem niskiej temperatury. Przed wyjściem pod pomadkę czy błyszczyk można nałożyć wazelinę, która dodatkowo ochroni nasze usta. Raz w tygodniu szczoteczką do zębów wykonuj masaż ust, nakładając peeling z miodu i cytryny.

Dla pielęgnacji naszych rąk zimą ważne jest, aby często je natłuszczać. Stosujmy również balsamy oraz mydła, które zawierają składniki rozgrzewające takie jak: imbir, cynamon, kasztanowiec czy kamfora. Nie zapominajmy zakładać rękawiczek, które będą ochraniały nasze dłonie w zimowe dni.

Powinniśmy również zwracać uwagę, aby zimą nasza odzież była oddychająca, ponieważ ubieramy na siebie kilka warstw. Dodatkowo dbajmy aby w pomieszczeniach nie przegrzewać się i nie podkręcać maksymalnie temperatury.

 

Jak zdrowo odżywiać się zimą?

To co jemy i jak się odżywiamy ma wpływ na nasz organizm niezależnie od pory roku. Powinniśmy jednak pamiętać o dostosowywaniu spożywanych produktów do panujących warunków za oknem. Stosując zimą odpowiednią dietę możemy złagodzić objawy suchości skóry, a także dostarczyć jej niezbędnych składników.

 

Planując zimowe posiłki powinniśmy uwzględniać w nich:

  • tłuszcze
  • Witaminę C, która opóźnia procesy starzenia i dba o układ odpornościowy
  • Witaminę E, która chroni przez promieniami UV, wspomaga działanie innych witamin i wspiera regeneracje komórek skóry
  • Witaminę A, która pomaga redukować drobne zmarszczki, odżywia skórę i łagodzi objawy trądziku

 

Witaminy te możemy znaleźć w takich produktach jak:

  • ryby
  • jajka
  • kiełki pszenicy
  • ziarna kukurydzy
  • orzechy
  • zielone rośliny
  • produktach zbożowych
  • serach
  • masłach

 

Prowadząc nieodpowiedni tryb życia narażamy naszą skórę zimą na niedostarczanie jej niezbędnych składników i minerałów, które regenerują ją od wewnątrz. Jeśli chcesz by cera była nieskazitelna, przede wszystkim postaraj się zapomnieć o istnieniu słodyczy. Cukier uszkadza bowiem włókna kolagenu i elastyny w skórze, co skutkuje szarą i ziemistą cerą. Dodatkowo pokarmy z wysokim indeksem glikemicznym powodują gwałtowny wyrzut insuliny, która odpowiedzialna jest m.in. za produkcję sebum.

Warzywa i owoce, które powinny dostarczać nam odpowiedniej dawki witamin, niestety nie spełniają swojej roli. Szczególnie zimą są one prawie całkowicie pozbawione swoich wartości odżywczych. Dlatego do zdrowej diety, która pozytywnie wpłynie na naszą skórę, warto dołączy również suplementy diety. Uzupełnią one braki witamin i minerałów, których tak bardzo potrzebujemy zimą.

 

Warto w ciągu dnia znaleźć chwilę dla siebie i swojej skóry, gdyż przy systematycznym dbaniu odwdzięczy się nam ona pięknym i zdrowym wyglądem. Pamiętajmy aby dbać o nią od zewnątrz, jak i od środka.